
www.afgazad.com  1 afgazad@gmail.com  

 

 آزاد افغاوستان –افغاوستان آزاد 
AA-AA 

 چو کشور وباشـد ته مه مبـــــــاد       بدیه بوم وبر زوده یک ته مــــباد

 همه سر به سر ته به کشته دهیم        از آن به که کشور به دشمه دهیم

www.afgazad.com                                                                                 afgazad@gmail.com 

 European Languages  زبان های اروپائی

 
http://www.spiegel.de/international/world/al-jazeera-criticized-for-lack-of-independence-after-arab-

spring-a-883343-druck.html 

 

 

 

Al-Jazeera Losing Battle for Independence 

After the Arab Spring 

 

By Alexander Kühn, Christoph Reuter and Gregor Peter Schmitz 

2/15/2013 

For over a decade, the Arab television broadcaster Al-Jazeera was widely respected for 

providing an independent voice from the Middle East. Recently, however, several top 

journalists have left, saying the station has developed a clear political agenda. 

Aktham Suliman's wristwatch was always ahead. Although he lived in Berlin, it always showed 

him the time in Doha, the capital of the emirate of Qatar -- which is also the home of Al-Jazeera, 

the television news network that had been employing Suliman, born in Damascus, as a 

correspondent for Germany since 2002.  

"Doha time was Jazeera time," he says. "It was an honor to work for this broadcaster."  

One and a half years ago, Suliman, 42, re-set his watch to German time, having become 

disenchanted with Al-Jazeera. And it wasn't just because the broadcaster seemed less interested 

in reports from Europe. Rather, Suliman had the feeling that he was no longer being allowed to 

work as an independent journalist. 

http://www.afgazad.com/


www.afgazad.com  2 afgazad@gmail.com  

 

Last August, he quit his job. "Before the beginning of the Arab Spring, we were a voice for 

change," he says, "a platform for critics and political activists throughout the region. Now, Al-

Jazeera has become a propaganda broadcaster."  

Suliman is not the only one who feels bitterly disappointed. The Arab TV network has recently 

suffered an exodus of prominent staff members. Reporters and anchors in cities like Paris, 

London, Moscow, Beirut and Cairo have left Al-Jazeera, despite what are seen as luxurious 

working conditions in centrally located offices. And despite the fact that the network is investing 

an estimated $500 million (€375 million) in the US, so as to reach even more viewers on the 

world's largest television market -- one in which its biggest competitor, CNN, is at home. 

Al-Jazeera has over 3,000 staff members and 65 correspondent offices worldwide -- and viewers 

in some 50 million households throughout the Arab world. But it also has a problem: More than 

ever before, critics contend that the broadcaster is following a clear political agenda, and not 

adhering to the principles of journalistic independence.  

Such accusations have been leveled against Western broadcasters as well, of course. But the 

charge would place Al-Jazeera on a par with Fox News -- which pursues the agenda of 

conservative media mogul Rupert Murdoch in the US -- rather than CNN. 

Objectivity in a World of Censorship  

Indeed, the Arab programming of Al-Jazeera -- which means "the island" in Arabic -- was 

launched in 1996 with a noble goal: It aimed to serve as an objective medium in a world of 

rigorous censorship.  

The network broadcast messages from Osama bin Laden, prompting outraged criticism from the 

US, where it was referred to as a "terror network." At the same time, it was the only Arab 

medium that regularly invited Israeli politicians to debates. Its correspondents didn't hesitate to 

call former Iraqi President Saddam Hussein a "dictator" -- and Egyptian ruler Hosni Mubarak a 

"wimp." What's more, the network's journalists reported on dissidents, including members of the 

Islamist Muslim Brotherhood, who were forced to rot in prison for years under Mubarak's 

regime. Such courage and informative journalism earned Al-Jazeera a number of awards.  

Since the Arab Spring, though, many former dissidents have risen to power across the region -- 

and these fledgling leaders often show little respect for democratic principles. Al-Jazeera, 

however, has shamelessly fawned upon the new rulers.  

Today, when Egyptians protest against President Mohammad Morsi and the rule of the Muslim 

Brotherhood, Al-Jazeera is often critical of them, in the style of the old pro-government TV 

station. Conversely, according to ex-correspondent Suliman, Al-Jazeera executives have ordered 



www.afgazad.com  3 afgazad@gmail.com  

 

that Morsi's decrees should be portrayed as pearls of wisdom. "Such a dictatorial approach would 

have been unthinkable before," he says. "In Egypt we have become the palace broadcaster for 

Morsi."  

This is rather surprising considering that Sheikh Hamad bin Khalifa Al Thani, the emir of Qatar 

and financier of the network, used to ban such blatant influence peddling. The walls of the TV 

station's modern headquarters in Doha are decorated with quotations from free-thinkers like Bob 

Dylan and Mahatma Gandhi.  

But the emir, who also has an autocratic style of leadership and occasionally puts unwanted 

journalists behind bars, is having an increasingly difficult time with independent spirits working 

on his favorite project.  

'I Had to Quit'  

A prominent correspondent who, until one year ago, used to report in Beirut for the network, 

says: "Al-Jazeera takes a clear position in every country from which it reports -- not based on 

journalistic priorities, but rather on the interests of the Foreign Ministry of Qatar," he says. "In 

order to maintain my integrity as a reporter, I had to quit."  

Critics say that the emir now essentially trusts only his own people: The network's director 

general is now a relative of the emir, as is the head of the advisory board. They are seemingly 

required to follow political guidelines laid down by the palace -- instead of serving the interests 

of viewers. Thanks to its oil wealth, Qatar is blessed with the world's second highest per capita 

income, and it's a key geo-political player with a clear agenda.  

When, for instance, mass protests were staged against the neighboring regime in Bahrain, a close 

ally of the emir, Al-Jazeera almost entirely ignored the situation. In Syria, on the other hand, 

where Qatar supports the Islamist-leaning opponents of President Bashar Assad with money and 

weapons, the network's journalists are extremely close to the rebels. Such proximity can be 

dangerous in every respect, even lethal -- as suggested by a widely circulated online video.  

The images show an intersection near Daraa, in southern Syria. A member of the opposition Free 

Syrian Army, wearing a bulletproof vest, runs across a street on the outskirts of Bursa al-Harir, 

which has been besieged by troops loyal to the Assad regime for the past nine months. A second 

man, wearing a sweatshirt but no special protection, follows his lead. From a Syrian army 

checkpoint located a few hundred meters away, soldiers open fire and a number of shots bring 

down the man in the sweatshirt.  

His name was Mohammed al-Musalma and he was 33 years old. He had been working for Al-

Jazeera under the codename Mohammed al-Horani since April 2012. He was regularly paid by 



www.afgazad.com  4 afgazad@gmail.com  

 

the network and was reputed to be one of the most experienced citizen journalists in Daraa and 

the surrounding area. Musalma was one of numerous local activists who film as much as possible 

in the hopes that Al-Jazeera will decide to broadcast some of their footage. 

'Poses a Danger'  

His death has raised questions. For one, running across a wide street in view of an enemy 

checkpoint is extraordinarily risky. And, while it makes sense that Musalma was not wearing 

anything clearly identifying him as a member of the press -- reporters in Syria are advised 

against doing so -- established media organizations outfit their staff members with safety 

equipment, including bulletproof vests. Al-Jazeera, however, would seem not to prescribe this 

kind of protection for local activists who serve the broadcaster as inexpensive part-time 

correspondents.  

Suliman says that he and a number of colleagues broached this topic during a visit to the 

headquarters in Doha a few months before Musalma's death. "If a differentiation is no longer 

made between activists and journalists, then that poses a danger to everyone," he says.  

According to Suliman, the editor in chief praised the idea of a clear differentiation. But nothing 

happened, he says -- except that the shocking video was deleted from the Al-Jazeera website, 

where it first was posted. 

As far back as the spring of 2011, after Al-Jazeera cameraman Ali Hassan al-Jaber was killed in 

Libya by government forces, the network had promised that it would examine the issue of better 

protection for its staff members, says Suliman. But he says that nothing was done about the 

problem then, either.  

Despite numerous inquiries from SPIEGEL, the network has refused to comment on the 

allegations. The negative headlines come at a bad time for Al-Jazeera. For a number of years, its 

English-language spin-off has been trying to gain a foothold in the lucrative American market, 

but leading US cable companies have given it very little access. 

Expansion in the US  

At the beginning of this year, Al-Jazeera spent $500 million to purchase Current TV, which was 

co-founded by former US Vice President Al Gore. This struggling left-leaning political channel 

has been a flop with viewers and has received miserably low ratings; it can, however, be viewed 

in over 40 million US households.  

"Of course the price is far too high for a niche broadcaster, but the Emir of Qatar wanted to 

finally expand in America," says US journalism professor Philip Seib from the University of 



www.afgazad.com  5 afgazad@gmail.com  

 

Southern California. Seib says that Al-Jazeera has been experiencing heightened competition in 

the Arabic home market from local broadcasters and international rivals. He believes that the 

expansion in the US is a logical consequence of this development.  

Will the huge investment pay off? The market for foreign news continues to shrink in the US, 

and the public has reservations about the Arab broadcaster. Ann Coulter, the staunchly 

conservative US columnist, recently quipped on Twitter: "Al-Qaida could only come up with 

$400 million."  

Such prejudice can only be overcome with top-notch journalism. Al-Jazeera has advertised for 

160 new positions in up to 10 new US bureaus and it has already received over 8,000 

applications. After all, the media crisis has also cost many American journalists their jobs.  

But there is also growing discontent in the US over how Doha tries to lead public opinion by the 

nose. Network staff recently complained that a speech delivered by the emir at the United 

Nations became the top story on Al-Jazeera's evening news broadcast.  

"It's the same everywhere in the media business: He who pays sets the tone," says TV expert 

Seib. Ironically, though, the news broadcaster from Doha initially aimed to be more than just a 

business model. According to its own description, it once aspired to be "a voice for the 

voiceless." 

 


